Opleiden, leren en Ontwikkelen
RESULTAATGEBIEDEN
CLUSTER 02: Opleiden, leren en ontwikkelen
Penvoerder: Susan Veenhoff / Marcel Mucek (Ons Tweede Thuis)
Clustermanager: Raisa Bax (Ons Tweede Thuis)
RESULTAATGEBIED (RGB2.1.1)
Praktijk gestuurd Opleiden, Leren en Ontwikkelen (RGB2.1.1)
Projectleider: Anke de Ruiter (Philadelphia)
Projectnaam: post-Hbo MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg
Financiën: Begroting Zorgkantoor. Opleidingskosten door de deelnemende organisaties zelf. Co-financiering optioneel.
Prioriteit: in de 1e helft 2024 voorbereiding van leertrajecten, vanaf de 2e helft van 2024 invoering en uitvoering van leertrajecten
Doel
Het realiseren van een operationele infrastructuur, inclusief een actueel MGZ-leerprogramma, voor regionaal opleiden, leren en ontwikkelen, vanuit een praktijk- en vraag- gestuurde aanpak.
Tussen en eindresultaten:
De pilot post-Hbo opleiding MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg is in uitvoering en wordt geëvalueerd en van daaruit structureel ingebed.
Korte termijn.
Het regionaal opleiden van MGZ-VG verpleegkundige Complexe Zorg en MGZ-functie(familie) gelieerde (zorg)professionals is georganiseerd en gefinancierd.
Korte termijn.
Hoofdopleider en mede-opleiders in en voor samenwerkende zorgpartners in regio’s is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Korte termijn.
Praktijkbegeleiding vanuit een begeleidingsschil in en voor de samenwerkende zorgpartners in de regio is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Middellange termijn.
Praktijkdocentschap en bijdragen vanuit de regiopraktijk aan de leergang in en voor de samenwerkende zorgpartners in de regio is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Informatie en documentatie:
Functieprofielschets MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg
Brochure post-Hbo leergang MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg
Presentatie post-Hbo leergang MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg
Expertprofielschets MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg
In voorbereiding: informatiegids post-Hbo leergang MGZ-VG Verpleegkundige Complexe Zorg
Deliverable(s)
Eind 2024 is/zijn de (pilot) post-Hbo leertrajecten/leergang als onderdeel van het (pilot) MGZ-VG Leerprogramma ingevoerd en zijn alle beschikbare leerroutes in uitvoering en vooraf getoetst en beoordeeld op bruikbaarheid, toepasbaarheid en inzetbaarheid in pilots binnen de deelnemende zorgorganisaties in 2025 en 2026;
RESULTAATGEBIED (RGB2.1.2)
Praktijk gestuurd Opleiden, Leren en Ontwikkelen (RGB2.1.2)
Projectleider(s): Anke de Ruiter/Corry Zoer-Schaap (Philadelphia)
Projectnaam: post-Mbo leertrajecten/leergang MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg
Financiën: Begroting Zorgkantoor, programmamiddelen. Eventuele opleidingsubsidieregelingen (optioneel).
Prioriteit: 1e helft 2024 voorbereiding van Mbo-leertrajecten/leergang, 2e helft van 2024 invoering en uitvoering van post-Mbo-leertrajecten/leergang
Doel
Het realiseren van een operationele infrastructuur, inclusief een actueel post-Mbo MGZ-VG leertraject/leergang als onderdeel van het MGZ-VG leerprogramma, voor regionaal opleiden, leren en ontwikkelen, vanuit praktijk en vraag gestuurde aanpak.
Tussen en eindresultaten:
De post-Mbo leertrajecten/leergang MGZ Begeleider Complexe Zorg is als pilot in uitvoering en wordt geëvalueerd en van daaruit structureel ingebed.
Korte termijn.
Het regionaal uitvoeren van post-Mbo leertrajecten/leergang MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg in samenhang met de MGZ-functie(familie) gelieerde (zorg)professionals is georganiseerd en gefinancierd.
Korte termijn.
Hoofdopleider en mede-opleiders rond post-Mbo leertrajecten/leergang MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg in en voor samenwerkende zorgpartners in regio’s is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Korte termijn.
Praktijkbegeleiding vanuit een begeleidingsschil rond post-Mbo leertrajecten/leergang MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg in en voor de samenwerkende zorgpartners in de regio is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Middellange termijn.
Praktijkdocentschap en bijdragen vanuit de regiopraktijk aan de post-Mbo leertrajecten/leergang MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg in en voor de samenwerkende zorgpartners in de regio is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Informatie en documentatie:
Functieprofielschets MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg (VG)
Beroeps- en competentieprofielschets MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg
Brochure post-MBO leergang MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg (VG) (in concept)
Presentatie post-MBO leergang MGZ-VG Begeleider Complexe Zorg (VG) (in concept)
In voorbereiding: informatiegids post-MBO leertrajecten/leergang MGZ Begeleider Complexe Zorg (VG)
Deliverable(s)
Eind 2024 is/zijn de (pilot) post-Mbo leertrajecten/leergang als onderdeel van het MGZ-VG Leerprogramma ingevoerd en zijn alle beschikbare leerroutes in pilots vooraf en tussentijds getoetst en beoordeeld op bruikbaarheid, toepasbaarheid en inzetbaarheid binnen de deelnemende zorgorganisaties voor 2025 en 2026.
RESULTAATGEBIED (RGB2.1.3)
Praktijk gestuurd Opleiden, Leren en Ontwikkelen (RGB2.1.3)
Projectleider: (intern) in voorbereiding / (extern) Jan Hendriks (Ascie)
Projectnaam: leerprogramma opleiding tot VS en PA
Financiën: Gesubsidieerde VIOS- en PA-opleidingsplaatsen en Proeftuin financiering
Prioriteit: 1e helft 2024 opstarten, najaar 2024 voorbereiden, vanaf 2025 en 2026 invoeren en uitvoeren.
Doel
Het realiseren van een operationele MANP/MPA infrastructuur, inclusief een actueel MANP/MPA-leerprogramma, voor regionaal opleiden, leren en ontwikkelen van Verpleegkundigen in opleiding tot Specialist (met een VG-specifiek praktijkleerplan) vanuit praktijk en vraag gestuurde VIOS-aanpak.
In het verlengde daarvan geldt dit ook voor regionaal opleiden, leren en ontwikkelen van Paramedici in opleiding tot Physician Assistant.
Tussen en eindresultaten:
Korte termijn.
De MANP / MPA opleiding met focus op praktijkleerplanontwikkeling Gehandicaptenzorg (concept) is gepland, georganiseerd en de aanvraag en invulling van 12 VIOS- en 2 PA-opleidingsplaatsen (bekostigde opleidingsplaatsen) voor het opleidingsjaar 2025 (cohort 1) en voor het opleidingsjaar 2026 (cohort 2) zijn gerealieerd.
Korte termijn.
De Praktijkopleidersrol en de Hoofd- en mede-opleidersrol in en voor samenwerkende zorgpartners in de regio is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Korte termijn.
De Praktijkbegeleiding voor de VS'en in opleiding en voor de PA's in opleiding in en voor samenwerkende zorgpartners in de regio is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Korte termijn.
Het Praktijkdocentschap in en voor samenwerkende zorgpartners in regio’s is op passende onderdelen georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies en de onderwijspartners.
Korte termijn.
De proeftuin master VS met praktijkleerplan profiel VG als onderzoeksobject is gestart. Regionale opleiding VIOS is als onderzoeksobject (proeftuin) voorbereid en kan desgewenst worden gestart met regionaal praktijkleerplan (VG) en een 'op maat' regionaal stageplaatsenplan als einddoel.
Korte termijn/Middellange termijn.
Het Praktijkdocentschap in de VS'en in opleiding en voor de PA's in opleiding in en voor samenwerkende zorgpartners in regio’s is georganiseerd met leerafdelingen/leerhuizen/academies in samenspraak met de onderwijspartners.
Informatie en Documentatie
Functieprofiel Verpleegkundig Specialist en Functieprofiel Physician Assistant
Beroeps- en competentieprofiel Verpleegkundig Specialist en Physician Assistant
Startnotitie Opleiding tot Verpleegkundig Specialist / Physician Assistant
In voorbereiding: Informatiegids Master Advanced Nurse Practitionar - Master Physician Assistant 2025 (Inholland)
In voorbereiding: programmaplan proeftuin Regionaal Opleiden 2025-2026 (parallel met het programma MGZ-VG Samen-en-Anders)
Deliverable(s)
Eind 2024/begin 2025 is de proeftuin Verpleegkundigen in opleiding tot Verpleegkundig Specialist (VIOS) in uitvoering en zijn er in 2025 (cohort 1) en in 2026 (cohort 2) tenminste 2 opleidingsgroepen van 12 VIOS-opleidingsplaatsen en 2 PA'-opleidingsplaatsen in de regio in opleiding tot VS/PA.
RESULTAATGEBIED (RGB2.1.4)
Regionaal opleiden van artsen VG (RGB2.1.4)
Projectleider: invulling in voorbereiding
Projectnaam: regionaal leerprogramma arts VG in opleiding
Financiën: Programmamiddelen MGZ-VG Samen-en-Anders
Prioriteit: 2e helft 2024 inventariseren/voorbereiden, in 2025 uitwerken/invoeren/uitvoeren
Doel
Het realiseren van een operationele regionale aVG-opleidingsstructuur, inclusief een actueel aVG-leerprogramma, voor regionaal opleiden, leren en ontwikkelen van artsen VG in opleiding (AIO's) , vanuit een praktijk- en vraaggestuurde leerbenadering en met een regionaal praktijkleerplan en stageplaatsenplan (in afstemming met de onderwijspartner).
Tussen en eindresultaten
Ontwerpen en ontwikkelen van een regionaal aVG-leerprogramma voor artsen VG met een introductietraject (Co-schappen), een voortraject (Traineeship), een opleidingstraject (AIO) en een nazorgtraject (aVG) met baangarantie in de regio.
Korte termijn.
Een regionaal aVG-leerprogramma is gereed en afgestemd met de Academische onderwijspartner opleiding Arts VG (onderdeel postacademisch onderwijs).
Korte termijn.
Er is een actueel aVG-opleidingsprogramma vastgesteld en goedgekeurd voor het regionaal opleiden van artsen VG.
Korte termijn.
Er is een regionaal stageplaatsenplan vastgesteld en goedgekeurd voor het regionaal opleiden van artsen VG.
Korte termijn.
Er is een regionale begeleidingsschil en begeleidingsplan met hoofdopleiders, medeopleiders en een waarnemingsregeling vastgesteld en goedgekeurd voor het regionaal begeleiden van artsen VG in opleiding.
Korte termijn.
Het praktijkdocentschap voor samenwerkende zorgpartners in regio’s is georganiseerd in samenspraak met leerafdelingen, leerhuizen en/of academies in zorgorganisaties samen met de onderwijspartners.
Korte termijn.
De toeleiding van (potentiele) opleidingskandidaten is vastgesteld en goedgekeurd voor het regionaal opleiden van artsen VG.
Documentatie en informatie
Diverse documenten en aanvullende informatie in voorbereiding
Deliverable(s)
Eind 2025 is de (ver)nieuw(d)e opleidingsaanpak voor de postacademische opleiding tot arts Verstandelijk Gehandicapten als ontwerp geaccepteerd en zijn er 4-6 AIOS opleidingsplaatsen gestart en/of gepland met de (ver)nieuw(de) invulling van de post-academische opleiding tot arts VG in de regio.
RESULTAATGEBIED (RGB2.2)
Lerende netwerken (RGB2.2)
Projectleider: Invulling in voorbereiding
Projectnaam: MGZ-VG en lerende netwerken
Financiën: Programmamiddelen
Prioriteit: 2e helft 2024 inventariseren, in 2025 uitwerken
Doel
Het tot stand brengen van een operationele infrastructuur binnen de samenwerkende regio, die zorgt voor voortdurende kennisuitwisseling en het (digitaal) delen van relevante MGZ-informatie en -documentatie rond strategische beleidsthema's.
Tussen en eindresultaten
Korte termijn.
Het inrichten, organiseren en uitvoeren van diverse beleidsmatige kennisnetwerkbijeenkomsten van de MGZ-functie(familie) en multidisciplinair samenwerkende functies (fysiek/online).
Korte termijn.
Het inventariseren en normeren van de regionale kennisbehoefte van de zorgprofessionals binnen het stepped care model (inclusief de Triagefunctie).
Middellange termijn.
Het in beeld brengen van de aanwezige kennis en deskundigheid in de regio rond strategische beleidsthema’s.
Informatie en Documentatie
In voorbereiding
Deliverable(s)
Eind 2025 is er een operationele infrastructuur voor lerende netwerken beschikbaar van waaruit (regionale) lerende netwerken kunnen worden gefaciliteerd.
Eind 2025 zijn er een vijftal interprofessionele "lerende" netwerken actief in de regio rond regionale beleidskaders:
- kader Triagefunctie
- kader Stepped Care
- kader regionale Polifunctie
- kader Praktijkleren (MGZ Leerprogramma)
- kader DigiContact (Beeldzorg)